מומחה קידום אתרים אורגני (seo)

אבל באמת מומחה

“איני מפחד מן האדם שתרגל 10,000 בעיטות פעם אחת, אך אני מפחד מן האדם שתרגל בעיטה אחת 10,000 פעמים”
ברוס לי

בלי להתפזר - משנת 2010 ממוקד 100% בקידום אתרים אורגני

מומחה seo

“משנת 2010 שאני ממוקד נטו, אך ורק בקידום אתרים אורגני. בלי להתפזר לשום נושא שיווקי אחר. התאמנתי ‘10,000 פעמים על בעיטה אחת’ ואני יודע לתת את הבעיטה הזאת ברמת ביצוע שמייקל ג’ורדן מנצח משחק. אני יודע להפוך את הקידום של האתר שלך לשיקגו בולס בתקופת הזוהר

זה לא עוד קידום "רגיל"

הקידום כולל בתוכו:

מה ההבדל בין עוד קידום אתרים -

למומחה קידום אתרים, מי שהתאמן 10,000 פעמים על בעיטה אחת?

קידום מקסימום מילות מפתח רלוונטיות

אז נכון שיש בערך אינסוף מילות מפתח שאפשר לקדם או לפחות כמות מילות מפתח אדירה ונכון שהעסק הממוצע לא עם תקציב בסדר גודל של חברות מהגדול במשק אבל עדיין, מומחה קידום אתרים יודע למצוא מקסימום מילות  מפתח רלוונטית (מעבר למחקר הרגיל של גוגל אדס וכו’) ויש לו את הכישרון לבצע אופטימיזציה אידיאלית לכל אותן מילות מפתח – ואופטימיזציה אידיאלית היא בטח לא “לזרוק” את מילות המפתח בטקסט כמו קידום בגוגל 2010 (גם היום אני עדיין רואה אתרים שעושים את זה) ואפילו לא רק לשלב את מילות המפתח בטקסט, אלא ממש לייצר את התוכן המתאים לשילוב מילות המפתח.

חקר מתחרים / תחום

היכולות לחקור את האתרים המתחרים שנמצאים בעמוד הראשון ולהבין מה הסיבה בדיוק שהביאה את המתחרים לעמוד הראשון?
ולמרות שהם בעמוד הראשון ואפילו בחלק העליון של העמוד הראשון, האם ואיזה פעולות בכל זאת מיותרים?

ולמתקדמים – מומחה קידום אתרים יודע לא רק לנתח את הסיבות שהביאו את המתחרים לעמוד הראשון, אלא יודע גם להבין איך בונים את מבנה הדף כך שיהיה אפילו טוב יותר ממי שבמקום הראשון.

קישורים

בהוצאת קישורים ההבדל בין מקדם אתרים רגיל למקדם אתרים מומחה, יבוא לידי ביטוי בשני היבטים:

> מקדם אתרים רגיל מוציא אוטומטית קישורים שנחשבים “טובים” (ביחס לאתרים או לתקציב שיש לאותו מקדם אתרים) לעומת מקדם אתרים מומחה שיודע איפה מספיק קישור מינימלי ואיפה שווה ומתי להשקיע בקישורים יקרים.

> מקדם אתרים רגיל יבסס את הקידום שלו, כחלק גדול, על קישורים, לעומת מקדם אתרים מומחה שיבסס את הקידום שלו על אופטימיזציה וחווית משתמש (זאת אומרת מידע וערך אמיתי לגולש) וישתמש בקישורים יותר כחיזוק וסימון למנועי החיפוש.

תקינות האתר

תיקון ומניעת באגים באתר, קישורים שבורים, דפים עם שגיאות, טעינת מהירות האתר, וכל מה שיכול להפריע לאתר לעבוד בצורה חלקה.

בחלק הזה לא נראה לרוב הבדלים גדולים בין מקדמי אתרים, פשוט כי זה תחום שלא משקיעים בו, מכיוון שמעבר לשמירה על תקינות בסיסית, לרוב השקעה בשיפור הביצועים נותנת תמורה מינימלית מאוד בהשקעה גדולה מאוד, שלרוב עדיף להשקיע כבר במקומות אחרים.

התאמת מבנה הדפים לקידום ויצירת חווית משתמש אידיאלית

כאן באמת, אבל כאן באמת בא לידי ביטוי מקדם אתרים שהוא מומחה (וגם מוכן להשקיע)

ערך של מקדם אתרים מומחה, בנוסף כמובן לקידום הקלאסי, הוא לדעת לייצר ולהנגיש תוכן בצורה המעניינת ביותר > שתביא לחווית משתמש הטובה ביותר > שיביאו לתוצאות קידום האתר הטובות ביותר. להשתיל את מילות מפתח באתר וכו’ הוא בסיס שאם אין מעבר, אין לו יותר מידי תרומה.

הסבר מורחב

נתחיל מלהסביר את עבודת קידום האתרים ה”קלאסית” / רגילה וממנה נבין בהמשך מה ההבדל בין מקדם אתרים רגיל לעומת מומחה קידום אתרים אמיתי (שמוכן גם להשקיע).

קידום אתרים קלאסי / רגיל כולל:

> הטמעת מילות מפתח
> תקינות האתר
> קישורים

עד כאן הקידום הרגיל, שאותו כל מקדם יודע לעשות. גם מקדמי אתרים מתחילים.
וכמובן שלא כל מקדם יודע לספק אותה רמת ביצוע, לבצע ניהול משאבים נכון וכדומה ויש הבדל בין מקדמים מתחילים למומחה עם ניסיון אבל לפחות באופן עקרוני אלה דברים שמבוצעים על ידי מקדמי אתרים בכל רמה.

חווית משתמש = הנגשת מידע בצורה הפרקטית והמעניינת ביותר.

מנועי החיפוש “שואלים” את הגולשים, “איך היה בעמוד אצלו ביקרת עכשיו?” וכמובן שהשאלה לא נשאלת בעולם הפיזי וכמובן שהשיחה לא מתבצעת גם בשיחת טלפון, אלא “השאלה”, זאת אומרת קבלת המידע, מתקבלת על ידי בדיקה של איך התנהג הגולש מהמילת מפתח דרכה הגיע, דרך אותו דף אליו הגיע. כמה זמן היה באתר? האם עבר בין דפים? האם קנה / יצר קשר? וכו’ כל פעולה קטנה שממנה ניתן לפרש את רמת שביעות הרצון מהדף באתר אליו הגיע, בהתאם למילת מפתח ממנה הגיע.

ואפשר בגדול לפרק את עיקרי חווית המשתמש ל 3 חלקים:

> תוכן
> הצגת התוכן
> מבנה הדף

למה אני נותן דגש מיוחד ועיקרי לנושא הזה?
משתי סיבות:

> כעיקרון חווית משתמש אינה נחשבת, לפחות לפי המקובל, כחלק מקידום האתרים (אלא יותר כתוספת נפרדת בתשלום נפרד, אחת לתקופה. כמו נניח מתיחת אתר או בניית אתר חדש ולא שיפור חודשי קבוע כחלק מהקידום).
> אם הקידום הקלאסי / הרגיל עוסק בחלקים טכנים, חלק טכנים יחסית פשוטים אם להיות אמיתי, שקל יותר להבין ולבצע – החלק של החווית משתמש מצריך כישרון יוצא דופן.

אז אמרנו שאפשר לחלק את חווית המשתמש ל3 חלקים ולפי זה נבחן מה משפיע על חווית משתמש של מקדם מומחה לעומת מקדם שאינו מומחה / מקדם אתרים “רגיל”.

תוכן
מקדם אתרים ממוצע ייקח כותב מאמרים בתקציב מינימום שיכתוב את הטקסט
– שבלי לזלזל, אבל למעט מקרים חריגים, בתקציבים גבוהים מאוד, מדובר בשכתוב טקסט מרחבי האינטרנט, שהוא לרוב יותר מריחת מילים מאשר טקסט שאשכרה פרקטי לתחום עליו הוא נכתב (כנ”ל לגבי כתיבת טקסט AI. יותר מריחת מילים מטקסט פרקטי). מקדם אתרים מומחה ידע להוציא את המידע המקצועי, בין אם מתחקור הלקוח ובין אם מאתרים מתחרים וידע גם איך לכתוב את הטקסט המקצועי בצורה מונגשת וקלה להבנה לגולש הממוצע שאינו מכיר את התחום. 

מקדם אתרים מומחה ידע גם להבין איזה “נכסי מידע” אפשר להשיג מהלקוח (לא בהכרח מנכסי המידע שיש ללקוח, כמו נניח ערוץ יו טיוב, אלא גם דרך ספקים שעובדים עם הלקוח וכדומה, והמתקדמים אפילו ייצרו תוכן ברמת עריכת סרטונים וכדומה. מניסיון, זהו החלק המאתגר ביותר, גם כי הוא מצריך כישרון יוצא דופן של למידת תחום חדש בזמן מינימלי וגם זה מאתגר מאוד לתחקר את הלקוח ולהוציא את המידע המקצועי, פשוט כי זה מצריך גם מהלקוח לשוחח בעבודה קצת סיזיפית עם מקדם האתר / כותב התוכן, מה שלבעל העסק הממוצע נחשב מאתגר מאוד וגם כי בעל המקצוע הממוצע אומנם יודע את המקצוע טוב אבל לא יודע איך להסביר את המקצוע וצריך לדעת לתשאל, לפרש ולהבין מתוך דברי בעל המקצוע את המידע הפרקטי.

הצגת התוכן
מכיוון שהצגת התוכן קשורה בעצם לשילוב של עיצוב האתר + הבנת המבנה של הטקסט, שגם העיצוב וגם הטקסט לא נחשבים לחלק מעבודת קידום האתרים כעיקרון, לכן מקדם אתרים רגיל יבצע כמה שינויים כלליים מאוד
, בדרך כלל רק ברמת העיצוב הכללית של האתר / דף, שיעזרו לחווית משתמש (וגם זה נחשב יוצא דופן – בדרך כלל מסתפקים רק בכלים לעידוד יצירת קשר כמו כפתור ווטסאפ צף).

מקדם אתרים מקצועי ידע איך להציג את הטקסט בצורה מנוגשת, למשל, לדוגמא, ברמה הבסיסית: איזה טקסט להדגיש ובאיזה צורה להנגיש? מה לחלק למקטעים? וככה לרמות עומק שונות.

 או לפחות מקדם אתרים מומחה מבין מה המבנה הנכון של הטקסט ויודע לעבוד בשיתוף פעולה עם המעצב או בונה האתרים (במידה ואכן משקיעים בעבודה עם מעצב אתרים / בונה אתרים כחלק מהקידום או שמקדם אתרים עצמו פיתח יכולת בניה ועיצוב ברמה טובה).

מבנה הדף
אז אמרנו ששני החלקים הראשונים שיגרמו לחווית משתמש טובה הם הטקסט ואופן הצגת הטקסט, מכאן שהחלק האחרון הוא מבנה הדף. זאת אומרת איך יוצג המבנה של התוכן, כך שישיג שני דברים או ישיג שני דברים במקביל:
>מבנה הדף יציג את התוכן בצורה מסודרת כך שיהיה קל להבין קודם כל את המידע לפני המבנה הכללי של הטקסט (כותרות ותוכן מודגש) ואחר כך שגם הטקסט בגוף הטקסט יהיה קריא, נגיש, מעניין והכי חשוב – יספק מידע פרקטי.
> מבנה הדף יהווה כמה שנקרא “משפך שיווקי”. זאת אומרת ייקח את הגולש מהצגת הבעיה, עד להבנת האפשרויות הכלליות, ועד הצגת הפתרון אותו האתר מספק, יצירת סמכות ועידוד לפעולה.

יצירת התוכן, העיצוב ותכנון מבנה האתר, שכאמור מביאים לחווית משתמש יוצאת דופן שמביאה תוצאות יוצאות דופן בקידום האתר, רלוונטיות ל 99% מהאתרים. זאת אומרת יש אתרים, עם תקציבים גבוהים במיוחד, שאותם אתרים הם בעלי תקציב נפרד לכל בעלי המקצוע הרלוונטיים:

  • מתכנת
  • מנהל אתר
  • מעצבת
  • כותב מאמרים / קופירייטר

ואז באמת, במקרים יוצא דופן כאלה, מקדם האתרים יכול להתרכז נטו בקידום הקלאסי.
אלה מקרים אבל לא מייצגים את בעל האתר הממוצע. יכול להיות אולי בעלי אתרים שיודעים לייצר תוכן – נניח סרטונים, תמונות וכדומה שאפשר לנצל, אבל גם מקרים חריגים אלה לא מספקים מענה מלא לחווית המשתמש, אלא כמה כלים טובים יותר או פחות שאפשר לנצל.

אז עד עכשיו הסברתי את חשיבות יצירת חווית המשתמש, כשהבסיס שלה הוא תוכן ותוכן שנכתב על ידי בן אדם.
מצד שני, יש דחיפה גדולה לכיוון בינה מלאכותית ואוטומציות בכל מקום, בין היתר גם בקידום האתרים ואיתו הרבה חברות שמציעות קידום / חלק מהקידום על בסיס בינה מלאכותית ואוטומציות.
בין היתר גם ייצור תוכן כולל עיצוב ואופטימיזציה והכול. דף מוכן מאפס שנוצר כולו על ידי בינה מלאכותית.

דעתי בנושא – לפני שאגיד את דעתי, אסביר / אזכיר שוב מה משפיע על הקידום האורגני של האתר במנועי החיפוש:

  • אופטימיזציה
  • קישורים
  • חווית משתמש

* וזה ביחס למוניטין האתר: הוותק והמוכרת ברשת.

אז חלק מהדברים בהחלט אפשר להיעזר באוטומציות. כמו משיכת טקסטים אוטומטים וכו’.
בהחלט ואולי גם לקבל רקע ראשוני ורעיונות לנושא.
כרגע אבל, בינה מלאכותית מייצרת תוכן שהוא אפילו לא בינוני וראיתי כבר כמה מקרים שאמרו “צריך לדעת להגדיר מה ואיך לבקש מה chat gpt” – עדיין, רחוק שנות אור מלייצר תוכן אוטומטי ברמה גבוהה.

לכן, אפשר להשתמש בטכנולוגיה לייצר אוטומציות ואולי כבסיס לקבל רעיונות לכתיבה, אבל בכל הנוגע ליצור תוכן סופי, קידום אתר שהוא “אוטומטי”, לפחות כרגע, חסר יכולת להתחרות מול מקדם אתרים מומחה שמייצר את התוכן.

איזה לקוחות יפיקו את המקסימום בעבודה עם מומחה אתרים?

תשובה קצרה: בעלי אתרים שיעבדו בשיתוף פעולה פורה, לפחות בסיסי, עם מקדם האתרים לשיפור באתר.

לשאלה האם כל בעל אתר מתאים לעבוד עם מומחה אתרים, אני אשיב בהתאם לדרך בה אני עובד.
ואסביר שוב, מכיוון שבסוף התוצאה של קידום אתרים היא מענה לגלוש אז צריך לספק ללקוח את המענה – זאת אומרת פתרון למה שהגולש חיפש. אם הלקוח חיפש “חולצות מכופתרות שחורות” הוא מצפה להגיע לעמוד באתר בו הוא מוצא “חולצות מכופתרות שחרות”.

זה כאילו ברור מאליו, אבל עדיין אני עדיין רואה שיש איזושהי  הרגשה שמקדם האתרים עושה איזשהו קסם מאחורי הקלעים והופ האתר מגיע לעמוד הראשון. זהו שזה לא עובד ככה. כאילו יש כמובן היבטים טכנים ואופטימיזציה וקישורים, כאילו “קסמים” מאוחרי הקלעים, אבל עדיין, צריך לספק את מה שהגולש חיפש. זאת אומרת, בדוגמא שלנו, להעלות לאתר חולצות מכופרות שחורות ועדיף למשל במגוון ובעיצובים וכו’ לפי הדרישה.

עכשיו אני מגיע לנקודה: אם באמת רוצים להפיק את המקסימום מהקידום, צריך לעבוד בשיתוף פעולה עם המקדם. זאת אומרת להסביר על העסק ולספק תוכן כמו למשל תמונות וסרטונים. על פניו “בקטנה” לא?
אז האמת שזה באמת בקטנה. לקוח ממוצע יכול להשקיע סביבות השעה בחודש לשיחה “טכנית”. באמת בקטנה, אבל עדיין מסתבר שרוב הלקוחות לא רוצים שידברו איתם בכלל ואז כעיקרון עדיין אפשר לספק תוצאות ולקדם את האתר ולייצר ללקוח נכס שמייצר רווחים אבל אין מה להשוות לתוצאות שאפשר לספק עם שיתוף פעולה בסיסי בין מקדם אתרים מומחה לבין בעל האתר.