איך לבחור מקדם אתרים?

איך לבחור מקדם אתרים מומחה? איך בכלל לבחור מקדם אתרים?

לכל המקדמים (לפחות לוותיקים) יש המלצות, כולם אומרים שהם הכי טובים, אז איך בוחרים? האם כל מקדם, אפילו מומחה, מתאים לכל לקוח?

כמו כל בעל מקצוע, הדרך הטובה ביותר יותר לדעת מה רמת המומחיות של בעל המקצוע, היא לשאול את מקדם האתרים:

"איך אתה הולך לקדם את האתר שלי?"

אני אומר “לשאול” ולא לתת למקדם האתרים עבודת קידום מעשית ולראות את התוצאות (שזה בעצם האידיאל), מכיוון שזה לא כל כך פרקטי, מהסיבות:

לכן פחות פרקטי לתת עבודה לביצוע, אבל לפחות אפשר לשאול את מקדם האתרים איך הוא מתכוון לקדם האתר?
* או שאולי לחברות גדולות זה כן אפשרי כי הרווח הפוטנציאלי גדול יותר למקדם או שלחברה יש משאבים לעשות בדיקות, אבל בכל מקרה לפחות לא נפוץ לרוב בעלי האתרים.

היתרונות והחסרונות של בקשה ממקדם אתרים להסביר כיצד הוא היה מקדם את האתר הספציפי

היתרון: ככה נוכל לקבל אינדיקציה הכי קרובה ליכולת הקידום אל המקדם. נוכל להבין את יכולת הניתוח וההבנה של האתר וכדומה.

החיסרון: לרוב הגדול של בעלי האתרים אין הבנה כל כך בקידום ולא באמת יוכלו לבחון את מה שהמקדם אומר – אבל עדיין וזאת ההמלצה שלי – יש דברים שקל יותר להבין, כמו למשל איזה שינויים ברמת המבנה של הדף והטקסט המקדם חושב שכדאי לבצע?

איך לבחור מקדם אתרים מומחה?

למרות שיש גם חיסרון של קושי לבחון את יכולת המקדם, בחינת המקדם תיתן את התשובה הטובה ביותר לשאלה: “איך לבחור מקדם אתרים מומחה?”

גם אם בעל העסק לא מגיע מתחום קידום האתרים, הוא עדיין בעל מקצוע בתחום שלו וכבעל מקצוע הוא יכול לנסות להעריך אם הדרך שבה מקדם האתרים מנתח ומבין, נשמעת כדרך הגיונית להצגת העסק, לא מבחינת הקידום אלא כבעל מקצוע וזה מהסיבה שחלק עיקרי מהקידום הוא הדרך שבה התוכן המקצועי והשיווקי מונגש לגולש. בלי שום קשר לקידום (ובצורה עקיפה משפיע מאוד על הקידום כי ככה מספקים לגולש את המידע / פתרון אותו חיפש).

עד כאן הדרך המרכזית לבחון מקדם אתרים. בהמשך נציג:

דרכים נוספות לבחור מקדם אתרים

תוצאות של לקוחות

אז כמובן שמקדם אתרים שמציג תוצאות, זאת אומרת אתרים שהוא קידם לעמוד הראשון, מראה או לפחות סביר מאוד שאותו מקדם יודע לקדם וככל שהאתר מקודם יותר וככל שהתחרות גדולה יותר כך יש מה שנקרא “תוצאות בשטח” שמראות שהמקדם “תותח”.

עד כאן הגיוני ומתבקש לבקש מהמקדם להראות תוצאות, אבל, למרות שכביכול ברור מאליו שמי שמשיג תוצאות הוא מקדם אתרים טוב, עדיין בתחום של הקידום זה לא בהכרח אומר שהמקדם טוב או לפחות לא מראה שהוא ממש טוב. 

הסיבה שמקדם שמראה שהוא קידם אתרים ואפילו קידם אתרים בתחומים תחרותיים לא בהכרח מראה על היכולות / תרומה של המקדם לקידום, היא כי לא ברור מה באמת התרומה של אותו מקדם אתרים לקידום.

הסבר: אנחנו צריכים לשאול “מה באמת התרומה של אותו מקדם לקידום האתר?”
דוגמא 1 זאת אומרת יש הבדל, לדוגמא, אם מקדם אתרים לוקח אתר עם עם וותק של 10 שנים, שקודם כבר על ידי מקדמי אתרים אחרים, יש בו תוכן טוב, האתר מתוחזק טוב (שלא לומר מותג מוכר) לבין לקחת אתר חדש מאפס, לייצר את התכנים ולתכנן את המבנה של האתר נכון? כמובן שבדוגמא של לקדם אתר מאפס התרומה של מקדם האתרים משמעותיות גדולה יותר.

דוגמא 2 עכשיו, אפילו, גם אם למשל, מקדם אתרים מראה דוגמא מטורפת של נניח תוך חודשיים קפיצה דרמטית בכניסות, ככה שכביכול ברור שההשפעה היא של המקדם, עדיין לא בהכרח שיש פה עדות שהמקדם אתרים מומחה, מכיוון שיכול להיות מצב שהאתר היה אתר וותיק ובנוי טוב מבחינת התכנים, אבל עדיין לא בוצעה באותו אתר אופטימיזציה נכונה. אז בדוגמא הזאת כן יש עדות שהמקדם יודע מה הוא עושה אבל לא בהכרח שאותו מקדם מומחה באמת.

לסיכום: לבקש לראות תוצאות ממקדם האתרים כדרך לבחון את היכולות של מקדם האתרים כמובן חשובה אבל ואבל חשוב, יש לנסות להבין מה הייתה התרומה של מקדם האתרים בדיוק? זאת אומרת להבין איזה פעולות המקדם ביצע ואיזה דברים המקדם “קיבל” עם האתר?

נ.ב במיוחד לחברות קידום אתרים וותיקות, כאלה עם מערך שיווק אגרסיבי, סביר להניח ש”יפלו” על כמה אתרים טובים, שגם ככה קודמו / הגיעו עם אתרים חזקים שקל מאוד לקדם, אז במקרים כאלה, קל לאורך השנים “שיפלו” כמה אתרים כאלה שאפשר להציג בתיק עבודות אבל לא בהכרח מראות על יכולות הקידום.

נ.ב 2 ללקוח ממוצע לא קל לבחון תוצאות שהמקדם מציג. זאת אומרת אם מקדם מראה מילת מפתח שקודמה לעמוד הראשון ויש לה הרבה חיפושים, לא בהכרח שזאת מילת מפתח שמביאה פניות וגם אם מגיעות פניות, לא בטוח שאלה פניות טובות – לכן, אמנם מילת מפתח עם הרבה חיפושים בסיכוי טוב שמציגה תוצאת קידום טובה, אבל בכל זאת אין את מידע כמה ומה איכות הפניות שמגיעות מהמילת מפתח הספציפית הזאת.

תוצאות של קידום של האתר של מקדם האתרים עצמו

יש מקדמי אתרים שהאתרים שלהם מקודמים בנושא של קידום האתרים ואז הם אומרים “את עצמי קידמתי בתחום תחרותי וזאת בעצם הוכחה שאני אקדם גם אותך”.

מצד אחד יש בזה משהו, זאת אומרת זה כן מראה שלפחות המקדם אתרים יודע מה עושה, אבל:

  • לא בהכרח שהמקדם ישקיע באתר שלך כמו שהוא השקיע באתר שלו.
  • למקדם האתרים יכול להיות שיש ידע שמאפשר לו לכתוב טקסט טוב לקידום האתר בתחום קידום האתרים, אבל לא בטוח שאותו מקדם ידע לייצר טקסט טוב לקידום גם בתחומים שהם לא המקצוע היומיומי שלו.

לכן מקדם האתרים שהצליח לקדם את עצמו אכן אומר משהו, אבל צריך לראות שהמקדם בעל מוטיבציה להשקעה גם באתר שלך ובעל יכולת, ושוב מוטיבציה, ללמוד את העסק והתחום שלך.

האם השיחה אם מקדם האתרים מרגישה כמו שיחת מכירה / טכנית או שמקדם האתרים מנסה להבין את העסק והצרכים שלך?

הרמת טלפון למקדם האתרים והתחלתם לדבר, מכאן, מה ההרגשה שאתה מקבל מבחינת הרצון של המקדם ללמוד את העסק שלך והצרכים שלך?


האם מקדם האתרים שואל שאלות על התחום?
האם מקדם האתרים מנסה לראות מה המצב ההתחלתי ומה ההיסטוריה של האתר?

התעניינות של המקדם כבר בשיחה הראשונה, יכולה להעיד על המוטיבציה והמקצוענות של המקדם.

האם מקדם האתרים גם בוחן את ההתאמה שלך בתור לקוח?

היכולת של מקדם האתרים לספק תוצאות, עולה בצורה משמעותית ככל שהשיתוף פעולה והחיבור עם הלקוח טובים יותר, לכן, אם מקדם האתרים בוחן אותך בתור לקוח, בוחן שאתה פתוח לשיתוף פעולה ובוחן איזה חומרי עבודה אפשר להשיג ביחד – ולא זורם בכל מקרה על סגירת עיסקה, אז הסיכוי שהמקדם שבחן את רמת שיתוף הפעולה ישיג תוצאה טובה יותר.

הכשרה מקצועית

הכשרה של קורס רשמי אולי יכולה להגיד שלפחות למקדם האתרים יש ידע בסיסי לדעת מה הוא עושה, אבל לדעתי, במיוחד בתחום קידום האתרים, מעבר להבנת העקרונות הבסיסיים של קידום האתרים, רוב היכולת מתפתחת מתוך עבודה בשטח ויכולת הסקת מסקנות טובה. אז יכול להיות נחמד לדעת באותו מקדם עבר הכשרה רשמית, יחד עם זאת, זה תחום שהלמידה העצמאית בו הוא גדול ואני מכיר מקדמי אתרים מהמובילים שלא עברו קורס רשמי ולמדו בצורה עצמאית או שלמדו למשל במסגרת עבודה תחת חברה כמה שנים או אפילו למדו במסגרת קורסים עצמאיים כאלה ואחרים ללא תעודה רשמית.

מקדם אתרים שעובד לפי תוצאות

ישנם מקרים, כמעט תמיד של בעלי אתרים ששילמו הרבה כסף למקדמי אתרים ולא קיבלו תוצאות משביעות רצון לדעתם, שבעלי אתרים מבקשים לשלם לפי תוצאות.

התשובה הרווחת של מקדמי אתרים לבקשה לתשלום לפי תוצאות היא: “אי אפשר להתחייב להתחייב לתוצאות כי אי אפשר להיות אחראים על האלגוריתם של מנועי החיפוש”.
לגבי הטענה הספציפית הזאת, דעתי, אם אי אפשר להיות אחראים אל האלגוריתם של מנועי החיפוש אז אי אפשר גם לבקש תשלום עבור קידום האתר, כי אם לא לוקחים אחריות אז למה כן להיות מוכנים לקחת תשלום עבור מה שכביכול לא לוקחים עליו אחרות?

מקדם אתרים טוב צריך להבין איך מנועי החיפוש עובדים (וכמובן שמנועי החיפוש לא מפרסמים רשימה ברורה שחור על גבי לבן והאלגוריתם משנתה כל הזמן וכו’, אבל עדיין יש עקרונות מסוימים שניתן להסיק ועל פיהם לקדם). אמנם באמת אי אפשר להתחייב על שום דבר בעולם ושום דבר לא ודאי בעולם אבל כן אפשר להעריך לפחות לפי המצב הנוכחי.

ובכל זאת, למרות שאני חושב שמקדם אתרים טוב צריך להבין איך הקידום עובד, באופן כללי אני לא חושב וגם לא קיימים מקדמי אתרים טובים וותיקים שעובדים לפי תוצאות.
אני אישית חושב שזה לא הכי פרקטי ולא קל למצוא הסכם הוגן לשני הצדדים.

מההיבט של בעל האתר שחושש לשלם ולא לקבל תוצאות – כמובן מבין את ההיגיון.

מצד שני, גם למקדם שעובד לפי תוצאות יש חשש שנניח אחרי חצי שנה ושנה ויותר של קידום – לרוב קידום אתרים הינו תהליך ארוך – המקדם לא יקבל את התשלום ובעל העסק לא יעמוד בהתחייבות. במיוחד בתקופה האחרונות של “מגיפות”, לחימה ודברים לא שגרתיים שמשפיעים על השוק כולו.

בעל האתר לרוב גם לא מציע תשלום גבוה במיוחד עקב המוכנות של אותו מקדם לעבוד לפי תוצאות וגם בעל האתר הממוצע לא יתגמל את הלקוח “כל עוד התוצאה נשארת”, גם אם עברו 5 שנים.

זה בגדול ואפשר להיכנס לעוד כל מיני ניואנסים שונים.

 

 

לסיכום:

בחירת מקדם אתרים מומלצת היא על פי: תוצאת, גישה ומוטיבציה להשקיע.

והחשוב ביותר והדרך הטובה יותר לבחון ולהבין “איך לבחור מקדם אתרים מומחה?” היא לשאול ואת המקדם “איך אתה הולך לקדם לי את האתר?” ולהסיק על פי התשובה